logo nowaglicja
Kontaktlogo facebook
Strona główna

Poprawa dostępu do małej infrastruktury publicznej

Poziom oraz forma wsparcia

Pomoc przyznaje się w kwocie zaokrąglonej w dół do pełnych groszy, zgodnie z poziomem dofinansowania:

  • do 75% kosztów kwalifikowalnych zaplanowanych do poniesienia w ramach operacji realizowanych przez JSFP.
  • do 100% kosztów kwalifikowalnych zaplanowanych do poniesienia w ramach operacji realizowanych przez organizacje pozarządowe.

W przypadku operacji realizowanych przez JSFP pomoc finansowana jest:

  • z EFRROW w części obliczonej jako zaokrąglony w dół do pełnych groszy iloczyn kwoty pomocy i ilorazu liczb 0,55 oraz 0,75,
  • ze środków budżetu państwa w pozostałej części tj. różnicy pomiędzy kwotą pomocy a kwotą obliczoną jako zaokrąglony w doł do pełnych groszy iloczyn kwoty pomocy i ilorazu liczb 0,55 oraz 0,75.

Oprócz pomocy finansowej wypłacanej przez agencję płatniczą (75% kosztów kwalifikowalnych), wydatkami publicznymi w rozumieniu art. 3 pkt 5 rozporządzenia 2021/2115 jest także wkład własny beneficjenta, będącego jednostką sektora finansów publicznych, w realizowaną operację, z tym, że ta część tego wkładu, która powoduje zaburzenie proporcji pomiędzy wkładem EFRROW, a wymaganym krajowym wkładem środków publicznych równej 55% do 45% - nie stanowi kwalifikowalnych wydatków publicznych, w rozumieniu art. 90 rozporządzenia 2021/2115.

W przypadku operacji realizowanych przez JSFP kwotę kwalifikowalnych wydatków publicznych, w rozumieniu, w rozumieniu art. 91 rozporządzenia 2021/2115, ustala się jako iloraz kwoty pomocy oraz liczby 0,75. 

Minimalna kwota pomocy wynosi nie mniej niż 50 000,00 zł.

Maksymalna kwota pomocy w ramach naboru wniosków wynosi nie więcej niż 500 000,00 zł. - maksymalna kwota pomocy może być określona na niższym poziomie w ramach regulaminu naboru wniosków o przyznanie pomocy.

Suma pomocy dla jednego beneficjenta nie może przekroczyć 500 tys. zł w okresie realizacji PS WPR.

Limitu dotyczącego sumy pomocy w okresie realizacji PS WPR, nie stosuje się do JSFP.

Pomoc przyznawana jest w formie zwrotu części kosztów kwalifikowalnych rzeczywiście poniesionych przez beneficjenta.

Kwotę pomocy ustala się na podstawie planowanych kosztów kwalifikowalnych zawartych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji.

Podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy może ubiegać się o wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych lub wypłatę zaliczki na realizację operacji.

Warunki podmiotowe

Wnioskodawca co najmniej od roku poprzedzającego dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy posiada siedzibę lub oddział, które znajdują się na obszarze wiejskim objętym LSR – w przypadku wnioskodawcy będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną.

W/w warunek nie ma zastosowania do:

  • gminy, której obszar jest obszarem wiejskim objętym LSR,
  • powiatu, jeżeli przynajmniej jedna z gmin, której obszar jest obszarem wiejskim objętym LSR, objęta jest obszarem tego powiatu,
  • gminnych lub powiatowych jednostek organizacyjnych.

Pomocy nie przyznaje się województwom.

W zakresie poprawy dostępu do małej infrastruktury publicznej pomoc przyznaje się JSFP albo organizacji pozarządowej.

O pomoc może ubiegać się wyłącznie podmiot posiadający numer identyfikacyjny nadany w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie pomocy.

Warunki przedmiotowe

Pomoc przyznaje się na operacje:

  • jeżeli LSR przewiduje udzielenie pomocy w tym zakresie lub na dany szczególny rodzaj operacji,
  • która została wybrana do finansowania ze środków danej LSR, a tym samym uzyskała pozytywny wynik wyboru operacji,
  • która zakłada miejsce świadczenia usług lub realizację inwestycji na obszarze wiejskim objętym LSR;
  • której realizacja nastąpi w maksymalnie 2 etapach w terminie do 2 lat od dnia zawarcia umowy o przyznaniu pomocy, lecz nie później niż do dnia 30 czerwca 2029 r.

W przypadku gdy operacja jest inwestycją trwale związaną z nieruchomością, pomoc przyznaje się, jeżeli jest realizowana:

  • na obszarze objętym LSR,
  • na nieruchomości będącej własnością wnioskodawcy lub do której wnioskodawca posiada tytuł prawny do dysponowania na cele określone we wniosku o przyznanie pomocy przez okres ubiegania się o przyznanie pomocy na operację, okres realizacji operacji oraz okres związania z celem.

W przypadku operacji, która obejmuje koszty zakupu i instalacji odnawialnych źródeł energii, pomoc przyznaje się, jeżeli suma planowanych do poniesienia kosztów dotyczących odnawialnych źródeł energii nie przekracza połowy wszystkich kosztów kwalifikowalnych.

Pomocy nie przyznaje się na operacje:

  1. obejmujące budowę lub modernizację dróg w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, targowisk, sieci wodno-kanalizacyjnych, przydomowych oczyszczalni ścieków;
  2. dotyczące:
  • świadczenia usług rolniczych,
  • inwestycji w budynki lub budowle:
    - w których są udzielane świadczenia zdrowotne w rozumieniu przepisów ustawy o działalności leczniczej lub jest sprawowana opieka nad dziećmi w wieku do 3 lat w rozumieniu przepisów ustawy o opiece nad dziećmi do 3 lat,
    - zajmowane lub wykorzystywane przez placówki wsparcia dziennego w rozumieniu art. 24 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, domy pomocy społecznej w rozumieniu przepisów ustawy o pomocy społecznej, młodzieżowe ośrodki wychowawcze w rozumieniu przepisów ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich, przedszkola, szkoły, ich oddziały oraz placówki w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe.

Pomoc przyznaje się na operacje zgodne z przedmiotem działalności wnioskodawcy.

Pomoc w zakresie poprawy dostępu do małej infrastruktury publicznej przyznaje się, jeżeli:

  • operacja służy zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej,
  • infrastruktura będąca efektem tej inwestycji jest ogólnodostępna i niekomercyjna lub obejmuje obiekty użyteczności publicznej,
  • koszty całkowite operacji nie przekraczają 1 mln euro.

Pomocy nie przyznaje się na operację realizowaną w partnerstwie, o której mowa w wytycznych szczegółowych.

Pozostałe warunku udzielania wsparcia wynikające z procedury wyboru i oceny operacji

LGD dokonuje wyboru operacji i dokonuje ustalenia kwoty wsparcia, przy zastosowaniu lokalnych kryteriów wyboru, spośród operacji, które:

  • są objęte wnioskami o przyznanie pomocy złożonymi w terminie, miejscu oraz formie, o których mowa w ogłoszeniu o naborze wniosków o przyznanie pomocy,
  • nie są objęte wnioskami o przyznanie pomocy złożonymi przez:
    - osoby fizyczne realizujące działania związane z wdrażaniem LSR, zatrudnione przez LGD lub osoby fizyczne pełniące funkcję członków Zarządu LGD,
    - podmioty, w których osoby wskazane powyżej, są wspólnikami spółek prawa handlowego lub prowadzą działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej,
  • spełniają warunki udzielania wsparcia na wdrażanie LSR,
  • są zgodne z LSR, w szczególności poprzez realizację celów LSR oraz osiąganie zaplanowanych do realizacji wskaźników, a także w zakresie dodatkowych warunków wynikających z LSR bądź regulaminu naboru wniosków,
  • są zgodne z ustawą z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich - jeśli dotyczy,
  • uzyskały minimalną liczbę punktów, określoną dla danego typu operacji w lokalnych kryteriach wyboru.

Operacje, które nie spełniają warunków w trzech pierwszych punktach, nie podlegają ocenie zgodności z lokalnymi kryteriami wyboru.

Wsparcie na wdrażanie LSR nie przysługuje, jeżeli podczas dokonywania wyboru operacji przez LGD:

  • nie zastosowano procedury zapewniającej bezstronność członków Rady LGD, lub
  • nie zastosowano kryteriów wyboru operacji, lub
  • nie zachowano składu rady zgodnego z wymogami określonymi w art. 31 ust. 2 lit. b rozporządzenia 2021/1060, lub
  • nie zachowano wymogu, zgodnie z którym pojedyncza grupa interesu nie kontroluje decyzji w sprawie wyboru operacji, określonego w art. 33 ust. 3 lit. b rozporządzenia 2021/1060.

Warunki wypłaty pomocy

Środki finansowe z tytułu pomocy są wypłacane, jeżeli beneficjent spełnił warunki wypłaty określone w umowie o przyznaniu pomocy, w szczególności:

  • zrealizował operację/etap operacji zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, regulaminem naboru wniosków i umową o przyznaniu pomocy,
  • złożył wniosek o płatność wraz z dokumentami potwierdzającymi realizację etapu lub operacji w terminie wynikającym z umowy o przyznaniu pomocy,
  • udokumentował zrealizowanie operacji lub etapu operacji, w tym poniósł koszty kwalifikowalne i je opłacił zgodnie z umową o przyznaniu pomocy i przepisami prawa powszechnie obowiązującymi, w formie rozliczenia bezgotówkowego,
  • realizuje inwestycję lub operację zgodnie z kryteriami, za które zostały przyznane punkty, albo spełnił warunki lub zrealizował działania, z tytułu których przyznano punkty,
  • nie finansował realizowanych inwestycji, operacji lub kosztów kwalifikowalnych operacji z udziałem innych środków publicznych, jeśli dotyczy,
  • prowadził oddzielny system rachunkowości lub korzystał z odpowiedniego kodu rachunkowego dla wszystkich transakcji związanych z realizacja operacji w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych, a gdy nie był zobowiązanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych – prowadził zestawienie faktur lub równoważnych dokumentów księgowych,
  • poniósł koszty kwalifikowalne operacji zgodnie z ustawą PZP, gdy ma to zastosowanie;
  • zrealizował lub realizuje zobowiązania określone w umowie o przyznaniu pomocy.

Dodatkowo pomoc w zakresie poprawy dostępu do małej infrastruktury publicznej wypłaca się, jeżeli:

  • operacja służy zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej,
  • infrastruktura będąca efektem tej inwestycji jest ogólnodostępna i niekomercyjna lub obejmuje obiekty użyteczności publicznej,
  • koszty całkowite operacji nie przekroczyły 1 mln euro.

Umowa o przyznaniu pomocy określa zabezpieczenie należytego wykonania zobowiązań określonych w umowie o przyznaniu pomocy, jeśli jest ono wymagane. Zabezpieczenie może być wniesione w formie weksla niezupełnego (in blanco) składanego wraz z deklaracją wekslową.

Zobowiązania w okresie związania z celem

Umowa o przyznaniu pomocy zawiera postanowienia zobowiązujące beneficjenta do:

  • zapewnienia trwałości operacji przez:
    - nieprzenoszenie prawa własności ani posiadania dóbr materialnych lub niematerialnych nabytych w związku z realizacją operacji, niedokonywanie zmiany sposobu ich wykorzystania,
    - niedokonywanie istotnych zmian wypływających na charakter operacji

    chyba, że SW wyrazi na to zgodę,
     
  • umożliwienia przeprowadzenia kontroli związanych z przyznaną pomocą podmiotom upoważnionym do dokonywania takich czynności,
  • niezwłocznego informowania o planowanych albo zaistniałych zdarzeniach związanych ze zmiana sytuacji faktycznej lub prawnej beneficjenta, mogących mieć wpływ na realizację operacji zgodnie z postanowieniami umowy o przyznaniu pomocy, wypłatę pomocy lub spełnienie wymagań określonych w PS WPR i przepisach prawa powszechnie obowiązującego związanych z realizacją operacji,
  • przechowywania całości dokumentacji związanej z realizacją operacji;
  • udostępniania uprawnionym podmiotom informacji niezbędnych do monitorowania i ewaluacji PS WPR,
  • informowania i rozpowszechniania informacji o pomocy otrzymanej z EFRROW, zgodnie z przepisami załącznika III do rozporządzenia 2022/129,
  • utrzymania warunków, kontynuowania działań, z tytułu których przyznano mu punkty, kontynuowania operacji zgodnie z kryteriami, za które zostały przyznane punkty.

Zobowiązania, o których mowa powyżej, powinny być realizowane do dnia, w którym upłynie 5 lat od dnia wypłaty płatności końcowej.

Dodatkowo w okresie związania z celem beneficjent zobowiązuje się do utrzymania zrealizowanej inwestycji co najmniej w okresie 5 lat od wypłaty pomocy.

W przypadku przyznania przez LGD punktów za kryteria wyboru o charakterze deklaratywnym oraz złożenia przez wnioskodawcę deklaracji realizacji czynności ocenianych tymi kryteriami, umowa o przyznaniu pomocy zawiera zobowiązanie do realizacji tych deklaracji przez beneficjenta. Zmiana umowy w tym zakresie jest możliwa w przypadku, gdy w wyniku ponownej oceny operacji po wprowadzeniu do niej zmian i ponownej ocenie zgodności z kryteriami wyboru operacji, operacja ta nadal mieści się na liście operacji wybranych oraz w limicie dostępnych środków przewidzianych w ramach naboru.